تبلیغات
مشاوره جنسی - توصیه های تغذیه ای برای خانم های باردار دارای اضافه وزن و چاق

مشاوره جنسی

مشاوره جنسی و زناشویی برای بهبود روابط زوجین


تغذیه در بارداری,تغذیه خانم بارداری,غذای زن باردار

خانم های باردار در هر شرایطی كه باشند (لاغر، طبیعی، چاق) باید افزایش وزن متناسب با وضعیت خــود داشتــه بـــاشند. بنابراین استفاده از رژیـــم های غذایی محدود برای كاهش وزن خانم های باردار چاق توصیه نمی شود و باید با توصیه های تغذیه ای مناسب میزان كالری دریافتی و در نهایت وزن آنان را كنترل نمود. خانم های باردار چاق نیز نیاز به افزایش وزن مطلوب دارند.


علل عمده افزایش وزن بیش از حد مطلوب:
1-انتخاب ناآگاهانه مواد غذایی و افراط در مصرف مواد قندی، شیرینی ها و چربی ها


2-استفاده بیشتر از منابع غذایی نشاسته ای ارزان به دلیل محدودیت بودجه خانوار


3-كم تحركی ونداشتن فعالیت جسمانی
 
برای كنترل افزایش وزن در خانم های باردار چاق روش های زیر توصیه می شود:
الف) كاهش مصرف چربی ها


ب) كاهش مصرف  مواد قندی (كربوهیدرات ها)


ج) كاهش مصرف  مواد نشاسته ای (گروه نان و غلات)


د) افزایش مصرف  مواد پروتئینی


هـ) افزایش مصرف منابع غذایی حاوی فیبر (میوه ها، سبزی ها و گروه نان و غلات)


و) اصلاح عادات و رفتارهای تغذیه ای نامناسب


ز) تحرك كافی از طریق پیاده روی منظم روزانه (مثلا" یك ساعت پیاده روی در روز) در صورت نداشتن ممنوعیت پزشكی


برای خانم های باردار دارای اضافه وزن یا چاق یا خانم های بارداری كه در ابتدای بارداری اضافه وزن  دارند و همچنین خانم های بارداری كه در طول بارداری بیش از مقدار توصیه شده وزن اضافه كرده اند نكات تغذیه ای ذیل را توصیه نمائید:

الف) راه های كاهش دریافت چربی
1- اجتناب از سرخ كردن غذاها و حتی الامكان طبخ غذاها به شكل آب پز، بخارپز و كبابی


2-حذف چربی ها شامل كره حیوانی، مارگارین، خامه، سرشیر، دنبه، پیه و جدا كردن چربی های قابل رویت گوشت قرمز و پوست مرغ قبل از طبخ آنها


3- استفاده از شیر و لبنیات كم چرب بجای شیر و لبنیات پرچرب


4-محدود كردن مصرف شیرینی ها، كیك های خامه ای و دسرهای پرچرب یا شیرین


5-تنوری نمودن ماهی و مرغ بجای سرخ كردن آنها (سینه مرغ مقدار كمتری چربی دارد)


6-آب پز نمودن مرغ، ماهی و گوشت بدون افزودن روغن (با حرارت ملایم)


7-محدود كردن مصرف كله پاچه، دل، قلوه، جگر، زبان و مغز، سوسیس و كالباس و انواع پیتزای پرچرب


8-تفت دادن سبزی ها در آب گوشت كم چربی یا آب گوجه فرنگی بجای روغن


9-خودداری از مصرف سس های چرب مانند مایونز و سس های مخصوص سالاد و استفاده از سس سالم (ماست كم چرب، كمی نمك، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج) بجای سس مایونز


10-اضافه نكردن چربی و دنبه به گوشت در زمان چرخ كردن آن


11-استفاده از سیب زمینی آب پز یا تنوری بجای سرخ كرده


12-محدود كردن مصرف زرده تخم مرغ به سه عدد در هفته چه به صورت تنها یا در انواع غذاها مثل كوكو و املت


13-استفاده نكردن از تنقلات پرچرب نظیر چیپس، پیراشكی، شكلات و .....

ب) راه های كاهش دریافت مواد قندی
1-استفاده از میوه های تازه بجای شیرینی و شكلات به عنوان میان وعده


2-محدود كردن مصرف نان های شیرین (نان قندی، نان شیر مال، شیرینی، كیك و .....) و انواع شكلات و آب نبات


3-مصرف دوغ، آب و آب میوه های طبیعی بجای نوشابه های گازدار


4-استفاده از میوه هایی نظیر سیب، هلو، گلابی كه قند كمتری دارند و محدود كردن مصرف میوه های شیرین مانند انگور، خربزه، خرما، انجیر، توت و......


5-خودداری از مصرف كمپوت میوه. در صورت تمایل به مصرف كمپوت میوه بهتر است آنرا در منزل تهیه كنند. برای این كار تكه های میوه را با مقدار كمی آب و بدون اضافه كردن شكر به مدت چند دقیقه بجوشانند و سپس برای مصرف روزانه آن را در یخچال نگهداری كنند.


6-كم كردن مصرف قند و شكر همراه با چای.

 تغذیه در بارداری,تغذیه خانم بارداری,غذای زن باردار

 ج) راه های كاهش دریافت گروه نان و غلات

1-محدود كردن مصرف نان، برنج و ماكارونی (7 سهم در روز)


2-خودداری از مصرف برنج و ماكارونی در وعده شام


3- استفاده از نانهای سبوس دار بجای نان های فانتری. نان سنگك بیش از سایر نانها سبوس دارد.


4-خودداری از مصرف نان همراه با برنج در هنگام صرف غذا


5-استفاده از انواع خوراكها با مقداری نان بجای برنج در وعده شام


6- استفاده از میوه به جای نان و پنیر، بیسكوئیت یا كیك در میان وعده ها

د)راههای افزایش دریافت مواد پروتئینی

علت توصیه به افزایش مصرف مواد پروتئینی به این دلیل است كه در صورت محدود كردن مصرف پروتئین، اندوخته ماهیچه بدن خانم باردار جهت پشتیبانی از رشد جنین استفاده خواهد شد. در عین حال، پروتئین این مزیت را نیز دارد كه به خوبی گرسنگی را برطرف می كند.


برای افزایش دریافت پروتئین در رژیم غذایی مصرف مواد غذایی زیر پیشنهاد می شود:


1-مرغ آب پز و یا كبابی


2-گوشت چربی گرفته


3-انواع ماهی تازه بخار پز یا كباب شده (استفاده از گوشت سفید (مرغ و ماهی) حداقل دوبار در هفته توصیه می شود)


4-شیر و لبنیات كم چرب شامل ماست، پنیر و كشك


5-استفاده از انواع حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، باقلا و ...) همراه با غلات مثلا" به شكل عدس پلو، لوبیا پلو، عدسی با نان، خوراك لوبیا با نان


6-سفیده تخـم مـرغ كامـلا" پخته. زرده تخم مرغ حاوی كلسترول فــراوان است اما سفیده تخم مرغ كه از ارزش بیولوژیكی بالایی برخوردار است بعــنوان یك منبع پروتئینی با ارزش می تواند در برنامه غذایی برای تامین پروتئین استفاده شود.

هـ) راه های افزایش دریافت فیبر
فیبر بخشی از میوه ها، سبزیها و دانه های خوراكی به ویژه حبوبات و غلات می باشد كه در بدن انسان هضم نمی شود. غذاهای پرفیبر به سیر شدن كمك می كنند و سبب می شوند غذا و خصوصا" چربی كمتری مصرف شود. مصرف فیبر موجب حجیم شدن مدفوع گردیده و در نتیجه خروج مدفوع راحت تر و سریع تر انجام شده و از بروز یبوست پیشگیری می كند. همچنین احتمال بروز بیماری های روده مانند سرطان و بواسیر را كمتر می كند. از سوی دیگر فیبرها موجب كاهش كلسترول خون می شوند و خطر ابتلاء به بیماری های قلبی - عروقی را كاهـش می دهند.


راه های افزایش دریافت فیبر عبارتند از:
1-مصرف روزانه سبزی خوردن، سبزی های محلی یا سالاد (كاهو، كلم، گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه ای سبز و ......) همراه با غذا


2-مصرف میوه های تازه بعنوان میان وعده


3-ترجیحا" استفاده از خود میوه بجای آب میوه


4-استفاده از خشكبار (برگه زردآلو، كشمش و ......) و سبزی های تازه (هویج، گل كلم، خیار، گوجه فرنگی و ....) بعنوان میان وعده


5-استفاده بیشتر از انواع حبوبات (لوبیا، عدس، ماش و نخود) در انواع سوپها و آش ها و بطور كلی، مصرف بیشتر غذاهایی كه حاوی حبوبات هستند مثل عدسی، خوراك لوبیا، انواع خورش ها


6-استفاده از سبزی هایی مانند كاهو، گوجه فرنگی، جعفری و پیاز، كلم، فلفل دلمه ای در ساندویچ های خانگی


7-استفاده از سبزی ها در اكثر غذاها (ماكارونی، باقلا پلو، كلم پلو، سبزی پلو)، ماست و خیار، ماست و سبزی و انواع سوپ ها


8-مصرف نانهای سبوس دار (نان سنگك، نان جو) بجای نانهایی كه با آرد سفید تهیه شده اند مثل نان لواش، بربری، نان فانتزی

و) اصلاح عادات و رفتارهای تغذیه ای
برای كنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری خانم های باردار كه موجب اضافه وزن بیش از حد و چاقی می شود نكات ذیل را توصیه كنید:


1-در حالت نشسته و در یك مكان ثابت و دائمی غذا بخورند.


2-پنج دقیقه قبل از صرف ناهار یا شام یك لیوان آب بنوشند.


3-قبل از صرف غذا، سالاد (بدون سس مایونز) میل كنند.


4-سعی كنند وعــده های اصــــلـــی غذا (صبحانه، ناهار و شام) را حذف نكنند، زیرا ناچار به ریزه خواری   خواهند شد.


5-سر سفره غذا، تنها از یك نوع غذا میل كنند.


6-از میوه ها و سبزی های تازه بعنوان میان وعده استفاده كنند.


7-غذا را در ظرف كوچكتری بكشند تا مقدار كمتری غذا بخورند.


8-مواد غذایی را در جایی دور از معرض دید نگهداری نمایند.


9- از خرید و مصرف تنقلات غذایی كم ارزش كه تنها حاوی چربی یا مواد قندی می باشند نظیر نوشابه، چیپس و...  خودداری كنند.


10-از خرید و نگهداری شیرینی و شكلات در منزل خودداری كنند.


11-پس از صرف غذا و سیر شدن، بلافاصله سفره را ترك كنند.


12-غذا را آهسته و با آرامش میل كنند.


13- تا حد امكان از سرخ كردن مواد غذایی اجتناب كنند و در صورت لزوم ترجیحا" از روغن مخصوص سرخ كردنی بجای روغن مایع معمولی یا روغن جامد استفاده كنند.


14-از خوردن آجیل و انواع تخمه ها كه حاوی چربی زیادی هستند خودداری كنند.

نظرات() 
Ruben
پنجشنبه 16 آذر 1396 08:18 ب.ظ
It's in fact very difficult in this busy life to listen news on TV, therefore
I simply use world wide web for that reason, and get the latest information.
feet problems
شنبه 18 شهریور 1396 02:31 ب.ظ
It's very trouble-free to find out any topic on web
as compared to textbooks, as I found this piece of writing at this web page.
Foot Pain
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:53 ق.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your blog and
in accession capital to assert that I get actually enjoyed
account your blog posts. Anyway I will be subscribing to
your feeds and even I achievement you access consistently fast.
Can you grow taller with exercise?
شنبه 14 مرداد 1396 07:50 ب.ظ
Link exchange is nothing else however it is only placing the other person's web
site link on your page at suitable place and other person will also do same in support of you.
foot pain icd 10
دوشنبه 12 تیر 1396 11:29 ب.ظ
You can certainly see your expertise within the paintings you write.
The world hopes for more passionate writers such as
you who are not afraid to mention how they believe.
Always go after your heart.
easterstutesman.hatenablog.com
سه شنبه 6 تیر 1396 05:56 ق.ظ
I read this paragraph completely about the resemblance of newest and earlier technologies, it's remarkable article.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:15 ق.ظ
Very nice article, exactly what I needed.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 10:19 ب.ظ
Everyone loves what you guys are up too.
This sort of clever work and coverage! Keep up the great works guys I've included you guys to our blogroll.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 12:21 ب.ظ
you're really a just right webmaster. The website loading speed is amazing.
It kind of feels that you're doing any distinctive trick.

Also, The contents are masterwork. you have performed a magnificent process in this topic!
manicure
چهارشنبه 16 فروردین 1396 08:04 ق.ظ
What's Happening i'm new to this, I stumbled upon this I've
discovered It positively helpful and it has aided me out loads.
I'm hoping to contribute & help different users like its aided
me. Great job.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نویسندگان

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :